Spesialbygde caravaner i luksusklassen

Buss som bobil

Bus as a motorhomeEn trend som i løpet av de siste årene har spredd seg i USA og i Australia, er at busser bygges om til bobiler. Da spares det som regel ikke på noe, og det blir lett ganske dyrt. De billigste variantene koster rundt 7 500 000, mens de dyreste bilene ligger på over 12 000 000 norske kroner. Men det er før den norske stat har tatt sitt. I Norge vil en slik buss koste langt mer.

Toppmodellene har en ganske overdådig innredning, med for eksempel boblebad på taket, to dobbeltsenger, romslig kjøkken, og et bad som man kan snu seg i. Når man tenker på arealet, så er det jo også plass til en del utstyr. Bussen er 12 meter lang, med en bredde på rundt 2,5 meter, så allerede der har man en liten suite. Men bussen har jo også en underetasje, det som vanligvis er bagasjerommet.

Her er det rom for 800 liter med ferskvann, 600 liter med grått vann, og 300 liter med brunt vann. Dertil finner man også en garasje, hvor en liten bil kan parkeres. Garasjen ligger mellom akslene på bussen, og bussen leveres gjerne med en liten sportsbil, gjerne en lav Ferrari eller Lamborghini. Andre modeller kommer også med en liten Jeep, men den henger i ett oppheng bak på bussen.

Bare fantasien setter grenser

Mulighetene for spesialtilpasning er store – egentlig ingen overraskelse når vi tenker på prislappen. Man kan velge mellom mange forskjellige kjøkken, ulike typer fliser og interiør. Det meste av utstyret er fra øverste hylle, derav også prisen. Andre spesialtilpasninger inkluderer slikt som et automatisk fortelt, som gir ytterligere 30 kvadratmeter med plass, med et eget gulv som kjøres ut fra bussens understell. Gulvet fungerer også for å kjøre inn den lille bilen. En gassgrill som kan brettes ut, setter kronen på verket.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *